Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
1. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ., σας αναφέρει αναλυτικά τους λόγους για τους οποίους προτείνει την άρση της δυσμενούς βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης των Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων εξ Ανωτέρων Στρατιωτικών Σχολών Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ).
2. Στις Ειδικές Καταστάσεις του ΝΔ 1400/1973 μεταφέρονται οι μόνιμοι Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί που χωρίς να έχουν υπαιτιότητα, κρίνονται για τη σωματική τους ικανότητα με τα υγειονομικά κριτήρια του ΠΔ 11/2014. Έτσι:
α. Στην κατάσταση της Υπηρεσίας Γραφείου μεταφέρονται όσοι τραυματίζονται σε διατεταγμένη υπηρεσία.
β. Στην κατάσταση της Ελαφράς Υπηρεσίας, Υπηρεσίας Ξηράς και Υπηρεσίας Εδάφους μεταφέρονται όσοι υπέστησαν νόσημα σε διατεταγμένη υπηρεσία και όσοι τραυματίζονται ή υπέστησαν νόσημα όχι σε διατεταγμένη υπηρεσία.
γ. Είναι ικανοί για την στρατιωτική υπηρεσία εκτελώντας Επιτελικά Καθήκοντα.
δ. Δεν εκτελούν Διοικητικά Καθήκοντα.
ε. Δεν καταλαμβάνουν οργανικές θέσεις.
3. Οι αποστρατευτικοί βαθμοί των Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων που προέρχονται από Απόφοιτους ΑΣΣΥ είναι του Ταγματάρχη οι Υπηρεσίας Γραφείου και του Λοχαγού οι Ελαφράς Υπηρεσίας. Υπολείπονται 2-3 βαθμούς σε σχέση με τους συμμαθητές τους που δεν ανήκουν στις Ειδικές Καταστάσεις οι οποίοι έχουν τον αποστρατευτικό βαθμό του Συνταγματάρχη. Συνεπώς για τους παρακάτω λόγους αιτούμαστε την άρση της δυσμενούς βαθμολογικής και μισθολογικής εξέλιξης:
α. Επειδή είναι αποκλειστικά η μοναδική κατηγορία Στρατιωτικού και Πολιτικού προσωπικού που υφίσταται διάκριση για λόγους υγείας και για λόγους προέλευσης.
β. Επειδή η δυσμένεια εισήχθη στη νομοθεσία με την περίπτωση ε΄ του άρθρου 23 του Ν.3883/2010 και στην αιτιολογική έκθεση του νόμου δεν αναγράφεται τίποτα.
γ. Επειδή αφορά όσους μεταφέρθηκαν σε Ειδική Κατάσταση μετά την 24-09-2010 και υπάρχει Ιεραρχική στρέβλωση σε σχέση με όσους μεταφέρθηκαν στην Ειδική Κατάσταση πριν την 24-09-2010 ακόμα και με συμμαθητές τους.
δ. Επειδή σε όλες τις Εγκυκλίους προκήρυξης διαγωνισμού επιλογής σπουδαστών για κατάταξη στις ΑΣΣΥ δεν αναγράφεται τίποτα.
ε. Επειδή στις ΑΣΣΥ από τους καταταγέντες του έτους 1992 (Τάξη 1994), εισέρχονται με το σύστημα των Πανελλήνιων εξετάσεων.
στ. Επειδή στις ΑΣΣΥ οι καταταγέντες έως το έτος 2014 (Τάξη 2016) ήταν με διετή φοίτηση και οι καταταγέντες από το έτος 2015 (Τάξη 2018) και εντεύθεν είναι με τριετή φοίτηση σε στρατιωτική Σχολή.
ζ. Επειδή η υπηρεσία αντιλήφθηκε τα προβλήματα της σταδιοδρομικής εξέλιξης των αποφοίτων ΑΣΣΥ και τροποποίησε το Ν.3883/2010 οκτώ (8) φορές για θέματα ΑΣΣΥ, άρα δύνανται να τον τροποποιήσει ξανά.
η. Επειδή έχουν τον ίδιο αποστρατευτικό βαθμό με τους αντιστοίχους τους τα Στελέχη των λοιπών Σωμάτων Ασφαλείας (Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Λιμενικού) και οι αντίστοιχοι Μόνιμοι Υπάλληλοι του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα.
θ. Επειδή οι αποστρατευτικοί βαθμοί των Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων αποφοίτων ΑΣΕΙ είναι Υποστρατήγου οι Υπηρεσίας Γραφείου και Ταξιάρχου οι Ελαφράς Υπηρεσίας. Δεν προάγονται στους βαθμούς του Στρατηγού και του Αντιστράτηγου αφού σύμφωνα με το άρθρο 14 του ΝΔ 1400/1973 δεν δύνανται να ασκήσουν Διοίκηση ούτε Διεύθυνση Επιτελείου Όπως και οι συμμαθητές τους που δεν ανήκουν στις Ειδικές Καταστάσεις, από το βαθμό του Συνταγματάρχη και εντεύθεν δεν προάγονται όλοι και κρίνονται για προαγωγή μόνο εάν έχουν τα απαιτούμενα προσόντα όπως:
(1) Ο καταληκτικός βαθμός των Αξιωματικών που δεν κρίνονται κατάλληλοι για την άσκηση Διοίκησης Μονάδας είναι ο βαθμός του Συνταγματάρχη, σύμφωνα με την περίπτωση α΄ (3) (α) του άρθρου 23 του Ν.3883/2010.
(2) Δεν προάγονται σε Ανώτατο Αξιωματικό εάν δεν ασκήσουν διοίκηση σε όλα τα επίπεδα και εάν δεν διασφαλίζεται ότι θα ανταποκριθούν απόλυτα στα καθήκοντα οποιασδήποτε διοικητικής ή επιτελικής θέσης, που προβλέπεται για τον βαθμό τους, σύμφωνα με το άρθρο 25 του Ν.3883/2010.
.
(3) Υπάρχει θεσμικά περιορισμένος αριθμός Ανωτάτων Αξιωματικών και πλήθος Αξιωματικών κρίνεται στο βαθμό του Συνταγματάρχη και αποστρατεύεται στο βαθμό του Ταξιάρχου.
ι. Επειδή στις ΕΔ υπηρετούν εν ενεργεία Αξιωματικοί Ειδικών Καταστάσεων βαθμού Υποστρατήγου, Ταξιάρχου, Συνταγματάρχη κλπ. άρα δύνανται να υπηρετούν σε αυτούς τους βαθμούς.
ια. Επειδή οι αποστρατευτικοί βαθμοί των Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων που προέρχονται από Μονιμοποιηθείσες Εθελόντριες του Ν.705/1977 της Πολεμικής Αεροπορίας χωρίς φοίτηση σε στρατιωτική Σχολή, είναι του Σμηνάρχου (Συνταγματάρχη) σύμφωνα με το άρθρο 58 του Ν.4407/2016. Δηλαδή ίδιο βαθμό με τους αντιστοίχους τους και 2-3 βαθμούς περισσότερους από τους Αποφοίτους ΑΣΣΥ που φοίτησαν σε Στρατιωτική Σχολή.
ιβ. Επειδή οι αποστρατευτικοί βαθμοί των Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων που προέρχονται από Μονιμοποιηθέντες Εθελοντές του Ν.445/1974 και Μονιμοποιηθείσες Εθελόντριες του Ν.705/1977 χωρίς φοίτηση σε στρατιωτική Σχολή, Υπηρεσίας Γραφείου και Ελαφράς Υπηρεσίας, του Αντισυνταγματάρχη. Δηλαδή ίδιο βαθμό με τους αντιστοίχους τους και 1-2 βαθμούς περισσότερους από τους Αποφοίτους ΑΣΣΥ που φοίτησαν σε Στρατιωτική Σχολή.
ιγ. Επειδή οι αποστρατευτικός βαθμός των Αξιωματικών Ειδικών Καταστάσεων που προέρχονται από Μονιμοποιηθέντες Εθελοντές Μακράς Θητείας (Ε.Μ.Θ.) του Ν.1848/1989 και του Ν.1513/1985 χωρίς φοίτηση σε στρατιωτική Σχολή, Υπηρεσίας Γραφείου και Ελαφράς Υπηρεσίας, είναι του Λοχαγού. Δηλαδή ίδιο βαθμό με τους αντιστοίχους τους και ίδιο βαθμό με τους Αποφοίτους ΑΣΣΥ της Ελαφράς Υπηρεσίας που φοίτησαν σε Στρατιωτική Σχολή.
ιδ. Επειδή έχουν τον ίδιο αποστρατευτικό βαθμό με τους αντιστοίχους τους οι Αξιωματικοί Ειδικών Καταστάσεων που προέρχονται από τους Μονίμους εξ Εφέδρων, τους Εφέδρους εξ Εφέδρων και κατ’ Απονομή, τους Κατατασσόμενους με διαγωνισμό και τους Ανθυπασπιστές μεταταγέντες στο Σώμα των Μόνιμων Υπαξιωματικών ως Εθελοντές Μακράς Θητείας (ΕΜΘ) και Επαγγελματίες Οπλίτες (ΕΠ.ΟΠ.), κατέχοντες πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
ιε. Επειδή οι βαθμοί βρίσκονται σε αντιστοιχία με τα μισθολογικά κλιμάκια λαμβάνουν μικρότερο μισθό και όταν αποστρατευτούν λαμβάνουν λιγότερες συντάξιμες αποδοχές, μερίσματα, εφάπαξ και ΒΟΕΑ για τα τέκνα τους.
ιστ. Επειδή εμφανίζεται ως «επιβαλλόμενη ποινή» και «τιμωρία» η απότομη διακοπή της βαθμολογικής εξέλιξης λόγω της προέλευσής τους, με αποτέλεσμα τη διαταραχή της ατομικής, οικογενειακής, κοινωνικής και υπηρεσιακής προσαρμογής.
ιζ. Επειδή στην οικουμενική διακήρυξη των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του ΟΗΕ μεταξύ άλλων αναφέρεται «Μην κάνεις διακρίσεις», «Είμαστε όλοι ίσοι ενώπιον του Νόμου», «Ο Νόμος είναι ίδιος για όλους».
ιη. Επειδή η εφαρμογή της αρχής της ισότητας και της απαγόρευσης της διακριτικής μεταχείρισης αναγνωρίζονται σε διεθνές, σε ευρωπαϊκό και σε εθνικό επίπεδο προστασίας των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.
ιθ. Επειδή η αρχή της ισότητας που καθιερώνεται στο άρθρο 4 παρ. 1 του Συντάγματος, θεσπίζει νομικό κανόνα που επιβάλλει την ομοιόμορφη μεταχείριση προσώπων τα οποία τελούν κάτω από τις ίδιες ή παρόμοιες συνθήκες.
κ. Επειδή σύμφωνα με τη νομοθεσία απαγορεύονται ρητά οι διακρίσεις στον τομέα της απασχόλησης και της εργασίας.
κα. Επειδή όλοι οι αξιωματικοί, έχουν το συνταγματικό δικαίωμα να απολαμβάνουν ίσες ευκαιρίες επαγγελματικής ανέλιξης. Η διαφορετική μεταχείρισή τους λόγω της προέλευσής τους αποτελεί περιορισμό αυτού του δικαιώματος και τους στερεί από την ευκαιρία να προαχθούν με βάση τις ικανότητές τους.
κβ. Επειδή έχουν αυξημένη Επιτελική Ικανότητα λόγω του επιπέδου των γνώσεων τους και της εκπαίδευσης τους ανταποκρινόμενοι πλήρως στις σύγχρονες απαιτήσεις της δομής των ΕΔ όπου τα Επιτελικά Καθήκοντα απαιτούν ιδιαίτερες και εξειδικευμένες γνώσεις.
κγ. Επειδή όλοι οι στρατιωτικοί αδιαμφισβήτητα μη φειδόμενοι κόπου και χρόνου υπερβαίνουν καθημερινά τον εαυτό τους για την αποτελεσματική εκπλήρωση της αποστολής τους και όταν χωρίς υπαιτιότητά τους παρουσιάσουν τραυματισμούς ή νοσήματα, η Υπηρεσία δεν πρέπει να τους ξεχάσει ούτε στην ειρήνη ούτε στον πόλεμο.
κδ. Επειδή στο βωμό του καθήκοντος τους Νεκρούς Στρατιωτικούς τους τιμούμε ως Ήρωες, αλλά όσοι επιζούν και είναι απόφοιτοι ΑΣΣΥ υφίστανται διάκριση.
κε. Επειδή είναι υποχρέωση όλων μας να επιδεικνύουμε τον απαιτούμενο σεβασμό που τους αρμόζει.
κστ. Επειδή δεν υπάρχει καμία οικονομική επιβάρυνση στον Κρατικό Προϋπολογισμό, αφού οι ετήσιες μισθολογικές αποδοχές προϋπολογίζονται και θα λάβουν τους βαθμούς που τους στέρησαν και τον αντίστοιχο μισθό. Οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ Ειδικών Καταστάσεων είναι σχετικά μικρός αριθμός.
κζ. Επειδή η άρση της δυσμενούς διάκρισης αποτελεί κίνητρο για τους εισακτέους στις ΑΣΣΥ.
κη. Επειδή η δυσμένεια προαγωγών στους απόφοιτους ΑΣΣΥ δεν αναβαθμίζει την επιχειρησιακή και μαχητική ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων και συνεπώς δεν ισχυροποιεί τις ΕΔ ούτε αναβαθμίζει το αξιόμαχο.
κθ. Επειδή οι απόφοιτοι ΑΣΣΥ Ειδικών Καταστάσεων έχουν υποστεί μείωση του ηθικού τους.
λ. Επειδή καταφανέστατα δεν είναι προς το συμφέρον της Υπηρεσίας και της Χρηστής Διοίκησης αυτή η διάκριση.
λα. Επειδή το ανθρώπινο δυναμικό, ως το πολυτιμότερο οπλικό σύστημα, αποτελεί τον σημαντικότερο πολλαπλασιαστή ισχύος των Ενόπλων Δυνάμεων και το ειλικρινές ενδιαφέρον, ο αξιοπρεπής και δίκαιος χειρισμός του, αλλά και η κατάλληλη αξιοποίησή του, πρέπει να αποτελούν προτεραιότητα όλων.
λβ. Επειδή η Πολιτεία οφείλει να ενδιαφέρεται για το προσωπικό και τα προβλήματα που αυτό αντιμετωπίζει δίνοντας λύσεις που θα επιδράσουν θετικά στο ηθικό και στην εμπιστοσύνη που νιώθουν τα στελέχη προς την Ιεραρχία.
λγ. Επειδή η Πολιτεία οφείλει να είναι μεγαλόθυμη και συμπαραστάτης αποφεύγοντας τις διακρίσεις για λόγους προέλευσης και για λόγους υγείας.
λδ. Επειδή ο κος ΥΕΘΑ στην Φ.900α/5078/18330/25-04-2022/ΥΠΕΘΑ/ΓΝΠ/ ΤΚΕ μεταξύ άλλων μας ενημέρωσε ότι:
«Σε ό,τι αφορά στους Αξιωματικούς προέλευσης ΑΣΣΥ που υπήχθησαν σε Ειδικές Καταστάσεις μετά τη δημοσίευση του ν.3883/10, εκδόθηκε πρόσφατα σχετική απόφαση της ελληνικής Δικαιοσύνης και κατόπιν αυτού εξετάζεται το ζήτημα από τις αρμόδιες νομικές υπηρεσίες του ΥΠΕΘΑ και των Γενικών Επιτελείων, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα επίλυσής του μέσω νομοθετικής ρύθμισης».
λε. Επειδή κατά τη συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή του Ν.5018/2023 (ΦΕΚ Α΄ 25/09-02-2023), εξετάστηκε το εν λόγω ζήτημα και διαπιστώθηκε ρητά από όλα τα Κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου και από τους Εισηγητές του Νομοσχεδίου η ανάγκη ρύθμισης της συγκεκριμένης αδικίας και δόθηκε η υπόσχεση επίλυσής της σε επικείμενο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας LINK1, LINK2 (16΄:14΄΄).
λστ. Επειδή κατά τη συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή του Ν.5114/2024 (ΦΕΚ Α΄ 75/24-05-2024), όλα τα Κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου αναφέρθηκαν στην ανάγκη ρύθμισης αδικιών και από τον Κο ΥΕΘΑ δόθηκε η δέσμευση της συνολικής αντιμετώπισής τους και επίλυσής τους σε επικείμενο Νομοσχέδιο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας το Φθινόπωρο του έτους 2024 LINK3 , LINK4 . Επιπρόσθετα την 17/05/2024 ο κος ΥΕΘΑ στη Βουλή είπε μεταξύ άλλων:
«Τα θέματα προσωπικού δεν αντιμετωπίζονται στο νομοθέτημα. Θα υπάρξει εκτενής συζήτηση γι’ αυτό. Ήδη το είπα στην ΠΟΜΕΝΣ προηγουμένως, γενικά για τα θέματα προσωπικού».
«Εκφράστηκε μια ειδική ανησυχία εδώ. Υπάρχουν πάρα πολλά θέματα προσωπικού στις Ένοπλες Δυνάμεις. Δεν είναι απλό το πράγμα. Θέλω να είμαι ειλικρινής. Είναι η δομή του προσωπικού, με ευθύνες δεκαετιών πάλι λανθασμένων ή μη ορθολογικών επιλογών, έχει δημιουργήσει μια ανεστραμμένη πυραμίδα. Η σχέση παραδείγματος χάριν Αξιωματικών-Υπαξιωματικών είναι τελείως διαφορετική από οποιονδήποτε άλλο στρατό στον κόσμο, τελείως διαφορετική και όχι επί τα βελτίω».
λζ. Επειδή ο κος ΥΕΘΑ στην Φ.900α/1772/19399/28-06-2024/ΥΠΕΘΑ/ΓΝΠ/ ΤΚΕ μεταξύ άλλων μας ενημέρωσε ότι:
«Αναφορικά με την εξέλιξη Αξιωματικών αποφοίτων Σχολών Υπαξιωματικών, συμπεριλαμβανομένων και της κατηγορίας ειδικών καταστάσεων, σας γνωρίζω ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας αξιολογούν συνεχώς τις προτάσεις που υποβάλλονται για την αναθεώρηση της νομοθεσίας, ειδικά αυτής που αφορά τα ευαίσθητα ζητήματα της σταδιοδρομικής εξέλιξης των στελεχών του και τη διαφύλαξη του αισθήματος της δικαιοσύνης και της ισονομίας»
Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί, Αξιότιμοι κ.κ. Βουλευτές της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, Αξιότιμε κ. Γενικέ Γραμματέα, Αξιότιμοι κ.κ. Αρχηγοί,
4. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Στρατιωτικών - Π.ΟΜ.ΕΝ.Σ. είναι η θεσμική εκπρόσωπος των ε.ε. στελεχών και πιστεύουμε ακράδαντα ότι η αποκατάσταση και η ρύθμιση των αδικιών καθώς και η ύπαρξη κινήτρων, εξυψώνει το ηθικό που προάγει το αξιόμαχο των Ενόπλων Δυνάμεων, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας. Συνεπώς προτείνουμε τα εξής:
α. Οι υποπαράγραφοι β΄ και γ΄ της παραγράφου 10 του άρθρου 3 του Ν.2439/1996 (Α΄ 219/06-09-1996) καταργούνται:
«Άρθρο 3 - Βαθμοί και εξέλιξη αξιωματικών
10. Ο ανώτερος βαθμός, μέχρι του οποίου μπορούν να εξελιχθούν οι αξιωματικοί των Ειδικών καταστάσεων και των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, είναι:
α. Ταξιάρχου ή Αρχιπλοιάρχου
Οι αξιωματικοί:
(1) Υπηρεσίας Γραφείου.
(2) Ελαφράς Υπηρεσίας, Υπηρεσίας Ξηράς και Υπηρεσίας Εδάφους.
β. Υποπλοιάρχου
Οι αξιωματικοί Υπηρεσίας Γραφείου Πληρωμάτων Στόλου.
γ. Ανθυποπλοιάρχου
Οι αξιωματικοί Υπηρεσίας Ξηράς Πληρωμάτων Στόλου».
β. Οι υποπεριπτώσεις (4) και (5) της περίπτωσης ε΄ του άρθρου 23 του Ν.3883/2010 (Α΄ 167/24-09-2010) τροποποιούνται ως εξής:
«Άρθρο 23 - Καταληκτικοί βαθμοί
Οι καταληκτικοί βαθμοί των Αξιωματικών είναι οι εξής:
ε. Για τους Αξιωματικούς Ειδικών Καταστάσεων όλων των Κλάδων των ΕΔ:
(4) Συνταγματάρχης Λοχαγός και αντίστοιχοι για τους Αξιωματικούς Υπηρεσίας Γραφείου που προέρχονται από Υπαξιωματικούς αποφοίτους ΑΣΣΥ.
(5) Συνταγματάρχης Υπολοχαγός και αντίστοιχοι για τους Αξιωματικούς Ελαφράς Υπηρεσίας του ΣΞ, Υπηρεσίας Ξηράς του ΠΝ και Υπηρεσίας Εδάφους της ΠΑ που προέρχονται από Υπαξιωματικούς αποφοίτους ΑΣΣΥ».
γ. Η παράγραφος 5 του άρθρου 91 του Ν.3883/2010 (Α΄ 167/24-09-2010) τροποποιείται ως εξής:
«5. Η περίπτωση ε΄ του άρθρου 23 εφαρμόζεται για τα στελέχη που μεταπίπτουν στις ειδικές καταστάσεις που αναφέρονται σε αυτήν μετά τη δημοσίευση του παρόντος νόμου, εξαιρουμένων των στελεχών που προέρχονται από Ανώτερες Στρατιωτικές Σχολές Υπαξιωματικών (ΑΣΣΥ), οι οποίοι συμπλήρωσαν είκοσι πέντε (25) έτη πραγματικής στρατιωτικής υπηρεσίας μέχρι τις 31.12.2020».
5. Εισηγητές θέματος: Λγός (ΜΧ-ΕΥ) Νικόλαος Μητσάκος τηλ. 6974483724 Γραμματέας αποφοίτων ΑΣΣΥ και Υπλγός (ΠΒ-ΕΥ) Κωνσταντίνος Μαστρογιαννόπουλος τηλ. 6947509268 Τομεάρχης.
6. Χειριστής θέματος: Αντιπρόεδρος Διοικητικών Θεμάτων και Προσωπικού, Υπλγός (ΔΒ) Ισίδωρος Βοτσής τηλ. 6937481104.
Για την Εκτελεστική Γραμματεία
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ |
Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ |
Δημήτριος Ρώτας Ασμχος (ΥΔΚ) |
Γεώργιος Κυριακάκης Ανχης (ΕΜ) |